Доколко приложими са социалните мрежи за офлайн бизнеса?

Популярната тема за силата на социалните мрежи предизвика интересни твърдения в българската бизнес блогосфера. Сред тях е силата на уеб 2.0 за бизнеса като цяло. Съгласен съм, че всяка развиваща се компания за онлайн услуги и продукти трябва да бъде активна в новото лице на интернет, но толкова ли са наложителни социалните мрежи за офлайн бизнеса?

Клиентите чували ли са за facebook?

Съществуват ниши, където потенциалният потребител и редовният клиент не ползват социални мрежи. Дори и да има такива, те са малко на брой. Въпросът тук е нужно ли е отделянето на време и персонал за поддържането на профили във facebook или twitter, когато други маркетинг методи могат да достигнат много по-широк кръг от потребители?

Универсален отговор липсва. Но ако имате служител, който знае как да общува в уеб 2.0 средата и има поне 15 минути дневно свободно време между обичайните проекти, защо компанията да не спечели от тези негови умения, дори и само 10-20% от клиентите да получават съобщенията?

Нужните качества и ресурси

Има три условия за създаване на ефективен уеб 2.0 маркетинг на офлайн компаниите:

  • Служител, който има уменията да подбира новините за компанията и да ги представя по ясен и привлекателен начин онлайн.
  • Ежедневно обновяване на социалните профили за пълноценно присъствие на компанията.
  • Ясна визия и цели за онлайн кампанията.

Виждал съм десетки фирмени блогове, които нямат никаква стойност за клиентите и се обновяват веднъж годишно. Както и профили в социални мрежи, които имат по един ъпдейт и биват изоставяни. Онлайн кампаниите изискват знания, желание и време всеки ден.

Пример на правилна социална стратегия

Клиентите на салон за красота “Контеса” са предимно млади момичета, под 25 години, повечето от които имат facebook профили за общуване със своите приятели и състуденти.

Една от служителките използва фирменият компютър, макар и работещ на Windows 98, за ефективна онлайн кампания. Анелия е създала фен страница на салона, където редовно съобщава промоциите и новите концепции за правене на маникюр, снима клиентките с различаващи се прически (по тяхно желание, разбира се) и споделя снимките със всички последователи. На страницата също така споделя кога фризьорката е в отпуска или по кои празници ще работят извънредно.

Всичко това изисква най-много 15 минути на ден, които Анелия обикновено прекарваше в редене на пасианси. Вместо това тя общува с голяма част от младите клиентки, които пък споделят със своите познати за интересните прически и пращат страницата на свои приятелки, недоволни от техните фризьорки и маникюрстки.

На фен страницата също така са достъпни телефоните, работните дни и отворените часове, както и линк към bgmaps с карта за лесно намиране на салон “Контеса“.

Ако съществува маникюристка като младата Анелия от нашия пример, нека ми пише за да я поздравя лично на чаша кафе.