Маркетингът през 2019 година просто трябва да бъде различен.
Кризата, която вече притисна и българските клиенти – индивидуални и корпоративни, както и неочаквано сполетелия ни газов проблем, ни налагат да мислим как да направим нашия маркетинг по-бърз, по-креативен, по-резултатен?
1: Маркетинг с по-малък бюджет
Първото, от което българските компании започват да спестяват, са средствата за реклама и маркетинг. Така че маркетьорите трябва да бъдат ефективни с по-малък бюджет.
Рекламите е нужно да са добре фокусирани, посланията им – ясно формулирани. Рекламата трябва да се съчетае с останалите дейности на маркетинг отдела.
Интернет маркетинг и реклама са подходите, чиито тайни трябва да овладеем през тази година. Задължително редовно актуализиране на съдържанието на фирмения сайт, Search Engine Optimization, увеличаване на броя на регистрациите на фирмения сайт в подходящи директории и следене на ефекта от маркетинговите проекти върху Интернет посещаемостта. Препоръчително – фирмен блог, включване на средства за поръчка и закупуване на продукти през сайта, клиентска поддръжка през Интернет…
2: Оптимизиране на портфолиото
Много добре знаете кои продукти и услуги на фирмата носят най-малко печалба или изискват най-много време за вземане на решение за закупуване. Тези продукти обикновено са свързани с по-високи разходи за маркетиране. Сега е времето да съкратите драстично усилията и средствата за маркетиране на тези “трудни” ваши рожби, или просто да ги извадите от портфолиото си.
Разбира се, има и по-оптимистични варианти за обновяване на портфолиото:
- Вижте на база на кой съществуващ и печеливш продукт може да се разработи “малък” вариант – например с ограничена функционалност на по-ниска цена, за клиенти с по-малки финансови възможности. Пресметнете внимателно разходите и ползите, и ако прецените, че има пазарен потенциал за този продукт, смело действайте. Не се колебайте, защото и конкурентите ви със сигурност имат подобни намерения.
- Подобрете съществуващите продукти и услуги, прибавете още стойност за клиентите на същата цена. В повечето случаи това не е толкова скъпо и трудно, колкото изглежда – със сигурност вече сте го правили за най-взискателните си клиенти. Помнете – през 2019 всичките ви клиенти ще са толкова взискателни!
3: Излизане на нови пазари
Отдавна мислите за това, даже вече сте направили проучване, намерили сте подходящи партньори, но все не ви стигаше времето да подходите сериозно… Ето, сега е моментът.
Разбира се – при предположение, че икономическите условия на местния пазар не са толкова драматични, възможно е бързо навлизане, имате качествен местен партньор.
Следва да подчертаем, че тази стратегия не е много подходяща за масови продукти или за продукти / услуги, които изискват високи разходи и усилия за локализация спрямо национални регулации или потребителски очаквания. Затова пък, ако разполагате със силно специализиран продукт без конкуренция на местния пазар, това несъмнено ще е голяма възможност за вашата фирма.
4: Използване на външно финансиране
Има различни източници, от които можете да се възползвате, за да улесните маркетинга си:
- Ако досега не сте използвали държавна подкрепа за участие в изложби извън страната, следете сайта на Агенцията за малки и средни предприятия – там можете да намерите информация за предстояшите панаири и изложби в чужбина във вашия сектор
- Структурните фондове в областите “човешки ресурси”, “технологично обновяване” и “админстративно развитие” предоставят чудесни възможности за разработване на проекти, които могат да помогнат на вашите клиенти да направят покупка. Особено в случаите, когато компанията ви предлага консултантски услуги и обучение, занимавате се с продажба на компютърен хардуер или мрежово оборудване, разработвате и внедрявате управленски информационни системи… Свържете се с консултанти, които могат да ви помогнат да разработите проекта си. Следете сайтовете на Агенцията по заетостта и Министерството на икономиката и енергетиката, за да се запознаете с изискванията и сроковете за подаване на проектни предложения. Разгледайте списъците с вече одобрени проекти – оттам могат да ви хрумнат много полезни идеи.
5: Мобилизация на маркетинг екипа
Много важно за качеството на маркетинговите ви дейности през 2009 е да имате квалифициран, работлив и изобретателен маркетинг екип.
В началото на годината отделете специално време да анализирате ефективността на маркетинг специалистите си. Помислете за това не с намерение да обвинявате, а да откриете неизползвани възможности и да видите как можете да подобрите начина, по който се осъществяват маркетинговите проекти. Разговаряйте често и внимателно с екипа – ще откриете, че хората, които правят маркетинг, много добре виждат ситуацията и имат множество блестящи идеи. Възползвайте се от потенциала на екипа си.
За да мотивирате най-добрите си маркетьори, поговорете с мениджъра си по човешки ресурси какво може да се направи. Може би можете да си позволите специални стимули за тях – използване на служебен автомобил, финансова помощ за образование на дете, заплащане на личните сметки за мобилни разговори… Можете да повишите изискванията за ефективност на всеки поотделно като съчетаете по-високите цели с по-интригуващи бонуси в случай на успех. Заслужава си да помислите.
6: Маркетингова ориентация на фирмата
Маркетингово-ориентираните фирми произвеждат това, от което има нужда клиентът, не това, което досега са произвеждали или имат техническа възможност да направят. Тези фирми се стремят всеки техен служител да подпомага дейностите по маркетиране – като довежда нови клиенти, обслужва качествено настоящите, дава идеи за подобряване на продуктите и услугите на фирмата…
Маркетинговата ориентация е предпоставка за гъвкавост на фирмата в периоди на динамични пазарни промени.
За да мобилизирате целия си персонал, проведете срещи с всеки от оперативните ръководители и обяснете каква може да бъде ролята на техния отдел за съдействие на маркетинг отдела. Включете тези отговорности в техните длъжностни характеристики, за да няма удобни извинения за тези, които не съдействат. И отново – помислете за стимулите и бонусите при успешно маркетингово-ориентирано поведение на служителите от всички отдели.
Ако имате други идеи, ще се радвам да ги споделите в коментарите!